Punca Bayi Tertidur Ketika Menyusu

Salah seorang mangsa bayi kene ikat kat Johor  😉  Bayi yang kerap tertidur sewaktu menyusu, menimbulkan pelbagai spekulasi. Secara tidak langsung, hal ini boleh menjejaskan usaha menjayakan penyusuan eksklusif. Anggapan tidak benar tentang bayi yang tertidur sewaktu sesi penyusuan berlangsung boleh menimbulkan pelbagai masalah. Akhirnya, ia boleh mendatangkan kesan tidak baik buat bayi dan si

Shichida Method

Assalamualaikum n Salam sejahtera mommy-mommy comel semua..! Wah kejap je kita dah masuk bulan March, merupakan Tahun Kewangan Baru 2012/2013 dalam diari kehidupan saya. Semoga impian saya dan impian Mommy di luar sana juga terlaksana. Erm hari ni saya nak kongsikan tentang satu teknik mendidik anak-anak. Teknik ini saya selalu ajarkan kepada customer saya yang

Doa dan Amalan Bagi Ibu Menyusu

“Ya ALLAH…permudahkanlah segala urusan kehidupanku, banyakkanlah susuku untuk bayiku, dan permudahkanlah perjalananku untuk menyusukan anakku agar menuruti segala yang telah Engkau syariatkan…AMIN…” Surah al-Hujurat & al-Kautsar juga baik diamalkan bermula sejak mengandung lagi.., Niatkan dalam hati semoga ALLAH swt murahkan rezeki kita, anak kita dan banyakkan susu kita.Bagaimana pun jangan kita lupa juga bahawa rezeki

Azal, Ghail dan Ghilah

Assalamualaikum mummy comel semua, ape khabar.. hari nie nak kongsi sedikit ilmu tentang beberapa istilah yang agak menarik; Azal ialah perbuatan si suami yang menumpahkan air maninya di luar vagina isterinya ketika melakukan hubungan jenis Azal adalah salah satu cara untuk menjarakkan kelahiran, lebih kurang maksudnya macam perancang keluarga la. Bagi umat Yahudi, azal ni

Panduan Mendidik Anak

1) Jangan pukul anak dari lutut keatas 2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. Nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control. 3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya. Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak. Sabda

50 Ransangan Menjadikan Anak Bijak

  1-BERTENTANG MATA  Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah di awal usia dan wajah anda adalah yang paling penting. Setiap kali dia merenung anda, dia sedang membina memorinya.   2-BERCAKAP-CAKAP DENGANNYA  Walaupun reaksi yang akan anda dapat adalah rupa keliru dan hairan di wajahnya, cuba

7 Kaedah Mendidik Anak Cemerlang

1.KAEDAH PESANAN DAN ARAHAN  Pesanan dan arahan merupakan salah satu daripada kaedah yang disarankan oleh Rasulullah S. A. W. Anak2 hendaklah dididik dgn dipesankan sesuatu terlebih dahulu. Lihat bagaimana reaksi mereka, apakah mereka boleh melakukannya hanya selepas sekali pesanan. Jika tidak berkesan maka hendaklah dipesan berulang kali tanpa merasa jemu dan bosan. Menurut pandangan pakar

Asas Penyususan Susu Ibu

Kebelakangan ini, ramai pula kawan2 yang bertanyakan tentang maslah awal mengenai penyusuan susu ibu ni. Oleh itu saya terpanggil untuk berkongsi sedikit pengalaman dan ilmu pengetahuan yang saya ada dan info dari kawan kawan saya mengenai hal ini. Menyusukan baby nie merupakan Fitrah dan kejadian semulajadi yang Allah ciptakan. Memang benar.., jika kita tidak betul-betul